twitter
rss

SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA


BAHAGIAN C
Tulis lima nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidal lebih daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

          Amalan gotong-royong amat dituntut dalam masyarakat kita. Sikap ini perlu diamalkan untuk membentuk masyarakat yang kukuh dan bersatu padu.
          Pada hari Ahad yang lalu, penduduk Kampung Sepintas telah mengadakan gotong-royong membina titian yang baharu. Titian lama yang uzur dan telah pun roboh setelah dihanyutkan banjir baru-baru ini.
          Pada hari gotong-royong itu diadakan, banyak penduduk kampung datang menyumbangkan khidmat. Kebanyakan yang datang pada hari tersebut terdiri daripada kaum lelaki, manakala kaum perempuan hanya menyedikan juadah untuk aktiviti itu. Mereka memulakan kerja pada pukul 8.00 pagi.
          Penduduk kampung kelihatan bersemangat melakukan tugas mereka. Ada yang sempatbergurau senda untuk memeriahkan suasana. Menjelang petang, titian itu berjaya disiapkan. Penduduk Kampung Sepintas berasa amat gembira apabila titian hasil gandingan bahu mereka berjaya disiapkan dalam masa sehari sahaja.

Jawapan :
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................

0 comments:

Post a Comment