RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( KONSTRUKTIVISME)
Tarikh/ Hari : 17.4.2013 Masa : 11.50 pagi – 12.20 tengahari
Kelas : Tahun 5 Bijak Bil. Pelajar : 19 orang
M/ Pel : Bahasa
Melayu
Tajuk : Kesihatan Asas Kesejahteraan
Objektif :
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
i.
Membaca
dan mengecam sekurang-kurangnya 5 daripada 6 simpulan bahasa yang terdapat
daripada petikan dengan betul.
ii.
Memadan
dan meletakkan 4 daripada 5 simpulan bahasa
yang sesuai dalam ayat yang diberi dengan betul.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid-murid sudah didedahkan
tentang simpulan bahasa secara
tidak
langsung dalam pelajaran kefahaman yang lalu.
Konsep :
Mengecam simpulan bahasa yang terdapat dalam petikan.
Bahan : 1. Bahan
maajud (bola sepak)
2. Lembaran
teks bacaan (Menuju kejayaan)
3.
Lembaran kerja (Latihan bertulis)
4.
Kad-kad perkataan
5.
Kertas Majong (Teks Menuju Kejayaan)
Nilai : Berusaha, kesihatan fizikal dan mental
Kemahiran :
3.1 Aras 1 (i)
Mengelas maklumat berdasarkan sesuatu topik yang dibincangkan.
6.3 Aras 1 (i) Membaca dan mengecam maklumat daripada pelbagai bahan
bacaan.
Frasa/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Orientasi
( 2
minit )
|
Bahan
maaujud
(bola
sepak )
|
1.Guru
menunjukkan apa yang dipegang.
2. Guru
bertanya murid tentang simpulan bahasa yang berkaitan dengan bola.
3. Guru
menjelaskan maksud simpulan bahasa kaki bangku.
|
1.Murid menyebut
apa yang guru pegang.
2. Murid
menjawab
- bola tampar
- kaki
bangku
3. Murid
mendengar penjelasan guru.
|
|
Mencungkil Idea
(8 minit)
|
Petikan
teks
’Menuju
Kejayaan’
|
1.Guru menyuruh
murid membaca teks secara senyap dan mengariskan simpulan bahasa yang
ditemui.
2.Guru menyuruh
beberapa orang murid membaca teks secara kuat.
3. Guru
berbincang tentang teks yang dibaca.
4. Guru
meminta murid menyebutkan simpulan bahasa yang ditemui daripada teks.
|
1.Murid
membaca teks secara senyap sambil mengarisi simpulan bahasa yang ditemui.
2. Murid
membaca teks.
3. Murid
mendengar dan memberi reaksi terhadap penjelasan guru.
4. Murid
menyebut simpulan bahasa yang ditemui.
|
|
Menstruktur
Semula Idea
(8 minit)
|
Menuju
kejayaan
|
1.Guru
menyuruh murid membaca kad perkataan mengenai simpulan bahas yang ditemui.
2.Guru
bersoaljawab dan menjelaskan
maksud
setiap simpulan bahasa yang ditemui.
|
1.Murid
membaca kad perkataan.
2.Murid
mendengar dan memberi respon terhadap simpulan bahasa yang dibincangkan.
|
Teks ms. 58
|
Aplikasi Idea
(8 minit)
|
Memadankan
simpulan bahasa dengan ayat.
|
1.Guru
menyuruh murid membaca ayat-ayat yang
ditampal di papan putih.
2. Guru
menyuruh murid membaca kad-kad perkataan simpulan bahasa yang diberi.
3.Guru
menyuruh murid memadankan simpulan bahasa dengan ayat yang diberi.
4. Guru
menyuruh murid membaca ayat-ayat yang telah dilengkapkan dengan simpulan
bahasa
|
1.Murid
membaca ayat-ayat yang ditampal di papan putih.
2. Murid
membaca kad-kad perkataan
simpulan
bahasa.
3. Murid
memadankan simpulan bahasa dengan ayat yang diberi.
4. Murid
membaca ayat-ayat yang telah dilengkapi dengan simpulan bahasa.
|
|
Refleksi/Penutup
(3 minit)
|
Menguji
kefahaman dengan latihan bertulis
|
1.Guru
menyuruh murid menjawab latihan bertulis mengikut kumpulan.
|
1.Murid menjawab
soalan bertulis mengikut kumpulan.
|
|